هشتگ و كاربردآن
تعریف هشتگ و کاربرد آن( Hashtag)
به زبان ساده مي توان گفت که وقتی در بعضی شبکه های اجتماعی (که الان تعدادشان به 18 می رسد) ابتدای کلمه ای که نوشتید، علامت «#» را بگذارید، می بینید کلمه به صورت آبی درمی آید و به اصطلاح هایپرلینگ می شود. حال دیگر عبارت شما یک کلمه خالی نیست و با شارپ اولش تشکیل یک هشتگ را می دهد.
اگر بخواهیم معنی دقیق تری از هشتگ داشته باشیم، آن را کلمه یا عبارتی متشکل از حروف و اعداد می دانند که بین آنها فاصله ای وجود ندارد و در ابتدای آن از نماد # استفاده می شود تا امکان شناسایی این موضوع برای دیگر اعضای شبکه اجتماعی آسان شود.
یک هشتگ می تواند کلمه معمولی، مخفف، اصطلاح، ترکیبی از عدد و حروف یا عبارت باشد. اگر قرار است یک جمله یا عبارت را در زمینه خاص هشتگ گذاری کنید، توجه داشته باشید که بین کلمه از هیچ فاصله ای نمی توان استفاده کرد. تمام حروف و اعداد باید پشت سر هم نوشته شوند و به جز علامت # که در ابتدای موضوع مورد نظر قرار می گیرد، می توان داخل آن نیز علایم دیگر را به کار برد. اما علامتهایی مانند $ یا % غیرمجاز هستند و به شما اجازه نامگزاری نمیدهند. درزبان فارسي بايد بين كلمات از آندرلاين استفاده كرد زيرا هشتگ آنطوری که روی زبان های دیگری مثل انگلیسی می نشیند، روی رسم الخط فارسی اصلا چشم نواز و زیبا نیست. دلیلش هم چسبیده به کار رفتن رفتن کلمات و همچنین عدم وجود حروف بزرگ و کوچک (به شکلی که در زبان انگلیسی وجود دارد) در نوشتار فارسی است.
مثلا وقتی می خواهید عبارت «من عاشق سفر هستم» را به هشتگ تبدیل کنید و همراه متن یا عکسی که دارید در یکی از صفحه های مجازیتان منتشر کنید، به علت فاصله بین کلمات جمله بالا ناگزیرید که یا چهار هشتگ جدا بگذارید یا با آندرلاین کلمه ها را به شکل فارسی به هم متصل کنید (#من_عاشق_سفر_هستم) در صورتی که انگلیسی همین عبارت با هشتگ خیلی سرراست و به شکل ILoveTravelling# درمی آید. به هر حال با علم به همه این نکات استفاده از هشتگ روز به روز در دنیای مجازی در حال افزایش است و این مفهوم دارد کم کم به یکی از محبوبترین ابزارهای اینترنتی تبدیل می شود.
تمامی کاربران اجازه دارند انواع هشتگ ها را با موضوعات متفاوت ایجاد کنند و شما نیز می توانید یک یا چند هشتگ در زمینه های مختلف داشته باشیدعبارتی که به این صورت برچسب گذاری شده است می تواند بخشی از یک متن باشد که شما آن را نوشته اید و از این طریق می کوشید موضوع موردنظر را پررنگ تر جلوه دهید.
با توجه به اینکه هشتگ می تواند مخفف یک عبارت یا چند کلمه پشت سر هم باشد، سعی داشته باشید که این کار را به دقت انجام دهید و موضوعی را درنظر بگیرید که کاربران برای خواندن آن با مشکل مواجه نشوند. خوانا بودن هشتگ ها از مهم ترین مواردی است که می تواند خوانندگان زیادی را جمع کند و اطلاعات مختلف پیرامون آن جمع آوری شود.
در برخی شرایط یک هشتگ برای اتفاق خاصی به وجود می آید مثل (#زلزله_بم)که پس از گذشت مدتی اهمیت خود را از دست می دهد و دیگر مطلبی پیرامون آن نوشته نمی شود که امکان از بین بردن آن وجود دارد. همچنین برخی مطالب می توانند دو یا چند هشتگ را شامل شوند که البته گفته می شود این اتفاق خواندن مطلب را دشوارتر می کند و مخاطب را با مشکلات فراوان مواجه می کند.
مزایا
به طور کلی میتوان مزایای هشتگ را اینگونه برشمرد:[
*مطالب گذاشته شده در هشتگ را همه میتوانند مطالعه کنند و دیگر نیازی نیست هر شخصی مطلب را جداگانه به اشتراک بگذارد.
*با مراجعه به هشتگ، نیازی به جستجوی موضوعتان نیست، میتوانید مطالب گوناگون مرتبط را مطالعه کنید. همچنین در جستجوی گوگل میتوانید هشتگ مورد نظر را نوشته و مطالب مربوطه را مطالعه کنید.